Vi är många som maxat vår ledighet denna jul. Fem semesterdagar gav 17 dagars ledighet. Förutsättningarna för att komma tillbaka utvilade var således optimala. Trots det är det  många som med tunga steg tar sig tillbaka till jobbet. Det kostar på att vara ledig. Kanske unnat dig ett extra glas glögg, gått ett extra varv runt julbordet och sedan fyndat lite väl mycket i mellandagarna. Trångt i byxlinningen, tomt i kassan och kryddat med några sköna nyårslöften som kom till när det kändes bra men nu plötsligt känns väl tilltagna.

På Linkura har vi utöver några värdefulla tips för hur du kan hålla humöret uppe och infria dina nyårslöften (se nedan) även tagit fram ett nytt erbjudande – Objektiv screening. En bättre start på året är faktiskt svårt att få tag i. Läs mer om vår objektiva screening här.

Känner du dig stressad?

Viss stress är bra men långt ifrån all. Få koll på dina värden.

Tillbaka på jobbet

Vår hjärna behöver anpassa sig i omställningen från semester till jobb. Ta dig tid att återuppta dina sociala kontakter med kollegor på jobbet med luncher och gemensamma fikapauser vilket är viktigt för trivsel och effektivitet.

Prata med en hälsocoach?

En bra hälsocoach hjälper dig att nå dina mål. 

Mätbara mål

Att ge sig själv en nystart är ingen dum idé. För att lyckas behöver du sätta mål att arbeta mot. För att lyckas med dina mål så testa att göra dem till SMARTA mål,  det vill säga:

  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbestämda

Syfte med målen

När man sätter ett mål är det mycket viktigt att ta reda på syftet med målet. Varför vill jag nå mitt mål? Många gånger är målet inte det viktiga utan vad målet ska leda till. Ett tydligt mål och tydligt formulerat varför, kan vara en enorm källa till motivation och drivkraft.

  • Varför vill jag nå mitt mål?
  • Vad ska det leda till ?
  • Vad innebär det för dig?
  • Vad innebär det för din omgivning, nära och kära, arbetskamrater osv

Tips på Nyårslöften som kan hållas.

Träna minst 52 gånger
Det absolut vanligaste nyårslöftena är “jag ska komma i form”. Ett värdelöst nyårslöfte som inte betyder något, går inte att mäta och inte realistiskt. Vad betyder egentligen att komma i form. Betyder det att klara 5 armhävningar, eller springa 5 km på 25 min. Båda två innebär att man kommit i bättre form. Målet ska vara specifikt, det är viktigt. Att lova sig själv att träna minst 52 gånger är fullt rimligt och tydligt.

Träna effektivare
Öka träningsdosen successivt under året. Börja med att sätta upp enkla mål som att öka vardagsmotionen, hoppa av en hållplats tidigare eller ställ bilen en bit bort från jobbet och gå sista biten, ta trapporna istället för hissen eller ta en promenad till matbutiken.

Tränar du redan regelbundet så specificera dina mål. Förbättra din kondition, styrka eller smidighet eller kanske en kombination av samtliga. Sätt tydliga delmål för att nå ditt slutmål.

Sova 15 min mer per dygn.
Sömnen är vår viktigaste återhämtning. Det är många som tullar på sömnen. Kan man då öka sin sovtid en kvart per dag, 1,5 timme per vecka det är en god hälsoinvestering.

Stressa mindre
Vad innebär det? Hitta mer återhämtning i vardagen. Lägg in pauser i din kalender, dina lugna stunder. Boka in fokus tid i kalendern när du ska jobba och fokusera på en arbetsuppgift. Se till att det finns tid mellan dagens alla möten. Ge dig själv en lugn stund då du inte gör någonting.

Det viktigaste är att se utifrån sig själv, stanna upp och se var jag är i livet. Är jag singel, har partner, familj, gamla föräldrar eller andra faktorer som spelar in? Stå kvar där du är idag och tänk efter vad kan du göra för små förändringar i ditt liv.

Energilös?

Kanske brist på återhämtning, dålig sömn eller bara inbillning? Ta reda på hur det faktiskt ligger till.
Tinna Berglund

Tinna Berglund

Hälsocoach

Telefon: 08-400 260 70
E-post: tinna@linkura.se