Bli hälsoklok i Coronatider
Tinna Berglund, uppskattad föreläsare inom proaktivt hälsoarbete och mångårig medarbetare på Linkura är en av Sveriges mest erfarna hälsocoacher. Här delar Tinna med sig av sin erfarenhet och ger oss handfasta tips. 

“Gå till jobbet”

Ett bra sätt att starta dagen är att använda samma morgonrutiner som om det skulle vara en vanlig dag. Dels underlättar det att mentalt ställa in sig på att det är en arbetsdag som alla andra, men det blir också tydligare när arbetsdagen är slut. Avgränsning mellan jobb och fritid är särskilt viktig när man jobbar mycket hemifrån. Hjälp dig själv göra en tydlig avgränsning på vad som är arbetstid och vad som är privat tid hemma. Exempel på rutinen:

  • Skriva ner vad som ska göras underdagen hjälper dig även att prioritera din tid. Är du permitterad är det ännu viktigare eftersom du har färre antal timmar.
  • Bestäm redan på morgonen när arbetsdagen ska vara slut.
  • Bestäm när och var du ska ha din lunch. Ta din lunchrast så du inte hamnar med några knäckemackor framför datorn.
  • När arbetsdagen är slut, packa ner datorn och lägg undan dina andra arbetsredskap 

Planera in rörelse och pauser

Nu när du har större möjlighet att styra över din arbetstid och slipper pendlingen så planera in mer fysisk aktivitet under dagen. Det kan vara allt ifrån stillsamma promenader till mer hårda träningspass. Ett telefonmöte kan med fördel genomföras utomhus under en promenad. Flera gym erbjuder träning online.

Träna på att få in pauser under dagen. Lämna din skärm och lägg undan telefonen och bara vara. Testa att jobba effektivt i 25 minuter och ta en paus i 5 minuter.

En paus handlar inte om att tysta alla tankar utan att låta dem sakta in och fokusera på en sak i taget. Ett bra knep är att fokusera på ditt andetag, det har vi ju alltid med oss. Varför inte prova direkt?

Sitt eller stå bekvämt

Andas in genom näsan under 2-3 sekunder. Andas långsamt ut genom en smal springa mellan läpparna. Du ska känna ett motstånd vid utandningen. Andas ut under 10-15 sekunder. Upprepar. Om det är svårt andas då ut så länge du kan – utan att det blir en för stor ansträngning. Med träning klarar du längre och längre utandning.

Byt position om du har möjlighet

Har du inget hemmakontor är det extra viktigt att du varierar din arbetsposition. Kanske starta dagen vid köksbordet, sitt bekvämt med en kudde bakom ryggen och byt till soffan på eftermiddagen om det passar arbetsuppgifterna. Kanske har du möjlighet att stå med datorn vid en byrå eller liknande.

Vill du komma i kontakt med Tinna? mejla  tinna@linkura.se