Forskning visar att pulsmätning i vardagen kan hjälpa individer att undvika farligt stillasittande


Juni 11, 2015

Forskning visar att pulsmätning i vardagen kan hjälpa individer att undvika farligt stillasittande

Vi sitter alldeles för ofta. I bilen, vid skrivbordet och framför datorn eller tv:n. Många har ett yrke som innefattar 6-7 timmars sittande varje dag och i snitt sitter vuxna stilla 90% av sin fritid. Tillsammans blir det för många över 12 timmars stillasittande per dag, något som kan vara livsfarligt på lång sikt. Långvarigt stillasittande är skadligt för hälsan och inte ens hård träning kan kompensera den skadliga effekten som vi får av stillasittandet.

Det finns många tips man kan ta till sig av för att bryta sitt stillasittande, exempelvis: stå och jobba, hämta vatten/kaffe en gång i timmen, sätta alarmklocka och göra övningar. Även nya wearables kan vara bra för att påminna en när man suttit stilla för länge.

Så vilken typ av mätare ska man ha på sig för att övervaka sitt stillasittande? Ny forskning från Sverige visar att bästa mätverktyget för att mäta stillasittande är pulsmätning, exempelvis med en smartklocka eller en mätare på ett bröstband [1].

– Genom att mäta puls hela tiden kan man se sin fysiska ansträngning, tex hur kroppen belastas fysiskt av att tex sitta, stå och jobba eller gå på ett kontor. Enklare rörelsemätare som till exempel stegräknare är tex dåliga på att svara på frågor som "om jag står och jobbar är det tillräckligt för att bryta det farliga stillasittandet? om jag går lite då?", säger Anders Johansson, docent och medförfattare till studien.